Dějiny umění – maturita 2020/2021
Maturitní zkouška z dějin umění 2020/2021
Olga Hrubá
Maturitní zkouška z dějin umění proběhne formou ústního zkoušení před maturitní komisí.
Příprava trvá 15 minut, stejně tak vlastní zkouška.
Maturant losuje jednu z otázek, poté by měl v zevrubné odpovědi projevit nejen znalosti , ale také znát souvislosti.
Poslední cca 3 minuty před koncem si zkoušený vytáhne obrázek, na kterém předvede své znalosti tím, že dílo popíše, určí autora nebo dobu, kdy dílo vzniklo.
Otázky:
- Mimetické a abstraktní tendence v umění, počátky uměl. tvorby, ornament, megality…
- Řecký zázrak – od schématu k ideálu /archaické a klasické období /od ideálu k realitě /helénismus /
- Antický chrám,stavitelství ve starém Římě
- Významné projevy předrománského umění – mozaiky, irské rukopisy, byzantské umění
- Románské um. jako první evropský historický sloh, české románské památky
- Gotika jako specifický evropský sloh – architektura, plastika, mezinárod. gotický sloh
- Umění 15. století – důvěra ve smysly a rozum jako dvě cesty nového přístupu ke světu, Pozdní gotika versus raná renesance
- České umění jako jedno z ohnisek gotické Evropy
- Zlatý věk ital.renesance – malířství, plastika,architektura
- Od smyslové síly barev k manýře/umění Benátčanů, manýrismus/
- Zaalpská renesance, umění v rudolfínské Praze
- Umění jako iluze světa – luze smyslů – barok. realismus – iluze řádu – barok. klasicismus, iluze prožitku – radikální barok
- České baroko,barokní gotika
- Od objektivního řádu k subjektivnímu prožitku – klasicismus, romantismus
- Dovršení důvěry ve smysly – realismus, impresionismus
- Východiska pro moderní umění – postimpresionismus
- Tajemství symbolu a dekorativní styl – Prérafaelité, symbolismus, secese
- Barvy a emoce – fauvismus a expresionismus
- Nová tvář figurativního systému – futurismus, kubismus
- Samostatný život linií a barev, abstrakce, Kandinskij, Kupka, Malevič
- Destrukce jako výraz zklamání ze světa, dada, význam M. Duchampa
- Sochy v proměnách věků /18. – 20. století/
- Zrcadlo podvědomí – surrealismus a další formy fantaskního umění
- Abstraktní expresionismus – akční a informalní malba ve světě a u nás
- Ženy ve výtvarném umění
- Přehled významných poválečných uměleckých proudů, tři zevrubně charakterizovat
- Postmoderna – konec nebo začátek? Současné umění, jeho prostředky, cíle, hodnota ???
Maturitní klasifikace – Dějina umění, O. HRUBÁ
1 – Student nastíní osnovu vybraného tématu, vybere si specifický problém nebo okruh, který zevrubně popíše a zhodnotí. Samostatně uvádí souvislosti a přesně odpovídá na doplňující otázky.Při závěrečné charakteristice nahodilého výtvarného díla prokáže erudovanost a historické souvislosti.
2 – Student splní výše uvedené, dopouští se drobných nepřesností
3 – Student je schopen uvést v bodech osnovu otázky, nepouští se však do zevrubné analýzy vybraného tématu, souvislosti mu unikají a znalosti celkově jsou povrchní.
4 – Student se neorientuje v daném problému, doplňující otázky zodpovídá nepřesně, nejistota se projevuje i tam, kde odpoví správně.
5 – Student si počíná nesamostatně, chaoticky, spoléhá na návodné otázky,prokazuje zasadní neznalosti a celkově tápe….
Dokument ke stažení ve formátu PDF: