Fyzika – maturita 2020/2021
Profilová zkouška z fyziky pro rok 2020 / 2021
Profilová část maturitní zkoušky z fyziky sestává na GJK ze dvou částí, písemné a ústní, váha každé části je při určování výsledné známky stejná.
Písemná zkouška
trvá 90 minut čistého času, studenti v ní řeší několik úloh.
Požadováno je řešení v tradičním schématu:
- Slovní rozbor fyzikální situace a Obecné řešení problému
- Konkrétní fyzikální situaci přiměřená volba číselných hodnot zúčastněných veličin, pokud tyto nebyly zadány
- Dosazení a číselný výpočet
- Diskuse ve smyslu zpochybnění (falzifikace) hypotézy či výsledku, komentář
Hodnocen je způsob zpracování problému, fyzikální přiměřenost řešení, správnost řešení obecného, správnost řešení číselného.
Doporučujeme studentům dodržovat čtyřbodové orientační schéma řešení:
- Výběr veličin relevantních pro příslušnou modelovou situaci
- Sestavení rovnic
- Řešení rovnic
- Testování výsledku, zkouška
K dispozici nejsou Fyzikální tabulky, studenti nechť si přinesou kalkulačku a psací i rýsovací potřeby.
Kritéria hodnocení písemné části maturitní zkoušky:
poměrné skóre (%) známka
0 až 29,5 5
30 až 44,5 4
45 až 64,5 3
65 až 79,5 2
80 a více 1
Ústní zkouška
má tradiční podobu 15minutového výstupu před tabulí, při němž student představí řešení zadaných otázek a zodpovídá konkrétní dotazy zkušební komise.
Samotnému výstupu předchází 15minutová (písemná) příprava studenta.
Student má k dispozici Fyzikální tabulky a kalkulačku.
Kritéria hodnocení ústní části maturitní zkoušky:
1: Žák přistupuje k problému fyzikálně přiměřenými prostředky, kde možno, tam vyloží správně fyzikální podstatu jevu, dokáže problém kvantifikovat, bezvadně se orientuje v relevantních fyzikálních zákonech, výpočet dovede do smysluplného závěru. Výsledek dokáže interpretovat i kritizovat.
2: Žák přistupuje k problému fyzikálně přiměřenými prostředky, fyzikální podstatu jevu vyloží správně s mírnou pomocí, problém kvantifikuje s pomocí návodných otázek, v relevantních fyzikálních zákonech se orientuje za pomoci učitele, ve výpočtu se dopustí chyby, avšak uvědomí si ji a nabízí opravu. Výsledek interpretuje, popř. kritizuje s pomocí učitele.
3: Žáku je nutno k použití přiměřených fyzikálních prostředků napovídat, podstatu jevu nevykládá bez výraznější pomoci učitele správně, při kvantifikaci problému má vážnější potíže, v relevantních fyzikálních zákonech je nepřesný nebo nevěcný, ve výpočtu se dopustí chyb, na něž ho musí upozornit učitel, žák poté nabízí opravu. Výsledek interpretuje bez pomoci učitele s většími potížemi. Jednoduché návodné otázky umí zodpovědět.
4: Žák při hledání přiměřených fyzikálních prostředků vyžaduje vedení, podstatu jevu nevystihuje správně, pomoc učitele při kvantifikaci problému je nezbytná, interpretace relevantních fyzikálních zákonů je chabá, s vážnými chybami, výpočet provádí žák jen s velkými obtížemi. Jednoduché návodné otázky zodpovídá nejistě.
5: Žák selhává při výběru přiměřených fyzikálních prostředků, podstatu jevu vystihuje principiálně chybně, kvantifikace problému není mocen, při interpretaci relevantních fyzikálních zákonů se dopouští chyb, výpočet nezvládá. Jednoduché návodné otázky zodpovídá s chybami a věcnými nepřesnostmi.
Maturitní otázky z fyziky šk. rok 2020/2021 – vyučující Sylva Jarošová
- Kinematika
- Srážka
- Tření
- Přírodní síly
- Energie
- Rovnováha
- Rotace
- Tekutiny
- kmity
- Sluch
- Teplota a teplo
- Plyn
- Kruhový děj
- Náboje a síly
- Proud a odpor
- Obvody
- Magnetické pole v látce
- Magnetické pole elektrického proudu
- Světlo
- Zrak
- Částice
- Vše o atomech
- Gravitace
- Měření
- Astronomie
Maturitní otázky z fyziky šk. rok 2020/2021 – vyučující Martin Kapoun
- Analogie
- Atom
- Barva
- Déšť
- Elektron
- Elektřina
- Gravitace
- Hvězdy
- Interakce
- Jádro
- Kmitání
- Magnetismus
- Modely
- Moře
- Neurčitost
- Planety
- Slunce
- Světlo
- Vakuum
- Vesmír
- Vlnění
- Voda
- Vzduch
- Země
- Zvuk
Dokumenty ke stažení ve formátu PDF: