Zeměpis – maturita 2020/2021
Profilová část maturitní zkoušky – ZEMĚPIS – 4.A,B,C. Oktáva, školní rok 2020/2021
ZKOUŠEJÍCÍ: PETR SOULEK
PŘÍSEDÍCÍ: MILENA BUSTOVÁ
Maturitní zkouška ze zeměpisu proběhne formou ústního zkoušení před maturitní komisí.
Příprava trvá 15 minut, stejně tak vlastní zkouška.
Maturant losuje jednu z 30 otázek, ke každé otázce je přiřazeno 5 nebo 6 podotázek, které zahrnují řešení souvislostí s pomocí tabulek, grafů, obrázků apod. Tyto podotázky jsou studentům dostupné spolu se seznamem okruhů.
Seznam okruhů
- SEVERNÍ EVROPA
- VELKÁ BRITÁNIE A IRSKO
- FRANCIE
- BENELUX
- NĚMECKO
- ŠPANĚLSKO A PORTUGALSKO
- ITÁLIE, ŘECKO
- ŠVÝCARSKO A RAKOUSKO
- JIHOVÝCHODNÍ EVROPA – ZEMĚ BALKÁNSKÉHO POLOOSTROVA
- ČESKÁ REPUBLIKA – přírodní charakteristika
- PRAHA – místo mého bydliště
- ČESKÁ REPUBLIKA – socioekonomická charakteristika
- STŘEDNÍ EVROPA – SLOVENSKO, MAĎARSKO, POLSKO
- VÝCHODNÍ EVROPA – POBALTSKÉ ZEMĚ
- VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO, UKRAJINA, BĚLORUSKO, MOLDÁVIE
- JIHOZÁPADNÍ ASIE
- ZAKAVKAZSKO
- JIŽNÍ ASIE
- STŘEDNÍ ASIE
- JIHOVÝCHODNÍ ASIE
- VÝCHODNÍ ASIE – ČÍNA, JAPONSKO
- AUSTRÁLIE A NOVÝ ZÉLAND
- SEVERNÍ AFRIKA
- ROVNÍKOVÁ AFRIKA
- SUBROVNÍKOVÁ AFRIKA
- USA, KANADA, MEXIKO
- JIŽNÍ AMERIKA
- OCEÁNIE
- INTEGRACE
- PROČ NĚKTERÉ ZEMĚ HOSPODÁŘSKY PROSPERUJÍ A JINÉ NE!
Podotázky se budou vzájemně prolínat a kombinovat s těmito obecnými tématy:
Planetární geografie, kartografie, litosféra, geologický a geomorfologický vývoj, klima a počasí, půdy-podnebí-biomy, etnická, jazyková a kulturní pestrost lidstva, náboženské konfese, struktura populace – demografie, lidská sídla, politické uspořádání, zemědělství, nerostné zdroje, energetické potřeby lidstva, zpracovatelský průmysl, doprava, služby, životní prostředí.
KLASIFIKAČNÍ KRITÉRIA PROFILOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY ZE ZEMĚPISU:
- HODNOCENÍ VÝBORNĚ – student přesvědčivě a logicky provázaně hodnotí danou otázku, propojuje vzájemné souvislosti přírodního a socioekonomického zeměpisu daného subregionu, používá správné pojmy a reaguje okamžitě na doplňující otázky zkoušejících, používá dané dostupné materiály (atlasy, statistické tabulky ), jeho ústní projev před mapou je na vysoké artikulační úrovni
- HODNOCENÍ CHVALITEBNĚ – studentův výkon je kvalitní, ale objevují se v něm malé chybičky v navazování souvislostí, projev je souvislý a dostatečně argumentačně vyzrálý bez pojmových vad a nemusí být zkoušejícími nijak veden ve struktuře dané otázky, kvalitně používá dané prostředky a interpretuje je, jeho projev před mapou je stále plynulý
- HODNOCENÍ DOBŘE – studentův výkon je již více problématický v navazování logické struktury otázky, není schopen bez upozornění nacházet vazby mezi přírodními a socioekonomickými souvislostmi jednotlivých oborů, musí být „popostrčen“, ale pak celkem uspokojivě na ně reaguje, jeho ústní projev před posluchačstvem je ještě soudržný a dokáže reagovat na doplňující otázky zkoušejících
- HODNOCENÍ DOSTATEČNĚ – studentův výkon je plný pojmových a argumentačních chyb, musí být veden do logické struktury otázky, přeskakuje dané posloupnosti a není je schopen soudržně logicky provazovat a uspořádat, jeho práce s materiály (atlasy, statistická data) je slabá a plná chyb, jeho ústní projev před komisí je velmi nejistý
- HODNOCENÍ NEDOSTATEČNĚ – studentův výkon je od začátku nesouvislý, logicky vůbec neuspořádaný, neobejde se bez neustálého vedení a zasahování zkoušejících do průběhu zkoušky, není schopen reagovat na doplňující otázky, dopouští se opakovaně pojmových a argumentačních „faux paux“, není schopen používat dostupné materiály (atlasy, statistické tabulky), není schopen se orientovat v nástěnné mapě, kterou využívá ve svém ústním projevu, tento projev je velmi nevyzrálý, nejistý až rezignovaný
Dokument ke stažení ve formátu PDF: